239400_1

Коментар до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо мінімізації впливу на адміністрування надходжень до бюджету»

8 Липень 2016

Лариса Церетелі,
експерт ГО “Інститут Податкових Реформ”

В пояснювальній записці зазначено, що Законопроект стосується інтересів Державної фіскальної служби України. Норми проекту не передбачають правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. Законопроект не потребує проведення консультацій з громадськістю.

З цим жодним чином не можна погодитись, бо він містить норму, яка зачіпає інтереси платників податків. Зокрема, введення фактично однорівневого оскарження рішень за наслідками перевірок. Це стосується не фіскальної служби, а ВСІХ платників податків. І тому, безумовно, мало б обговорюватись з громадськістю.

По суті. Вважаю, що це істотно звужує можливості захисту своїх прав та доведення правомірності своїх дій для багатьох платників податків, які з цілком зрозумілих причин не зможуть бути присутніми при розгляді скарг. Зважаючи на перевищення кількості позапланових перевірок над кількістю планових в 5-6 разів, неважко зрозуміти, що деяких платників перевіряють регулярно.

Для середнього бізнесу матеріально обтяжливо профінансувати вартість проїзду та добові як мінімум двом своїм представникам, для малого – взагалі неможливо. Тобто, жоден підприємець, якому нарахували 10-20 тисяч гривень сам до Києва не поїде, адвокатів не відрядить. Як наслідок, рішення за результатами розгляду скарг центральним контролюючим органом  будуть прийматися здебільшого заочно. Винятком стануть тільки великі платники податків.

Вважаю, що зазначена норма законопроекту не мінімізує, а посилює вплив на адміністрування надходжень бюджету за результатами контрольно-перевірочної роботи. І при цьому вона жодним чином не зменшує ризики вчинення корупційних правопорушень. Навпаки. Оскільки позитивні рішення (на користь платника податку) центрального органу взагалі не будуть ніким контролюватись, це робить корупційні схеми за визначенням безкарними. Єдине, що може стати на заваді, це оприлюднення рішень ДФС за наслідками оскаржень у відкритих джерелах інформації на кшталт Єдиного державного реєстру судових рішень.

Також занепокоєння викликає концентрація такої великої кількості оскаржень. За даними ДФС, кількість перевірок склала:
– 2013 рік – 38,0 тисяч;
– 2014 рік – 33,6 тисяч.

Кількість перевірок, за результатами яких виявлено порушення – 25,3 тис. і 25,0 тис. відповідно. З них оскаржено в адміністративному порядку (загалом по всіх областях!):
– 2013 рік – 23,3 тисяч;
– 2014 рік – 24,3 тисяч.

Це означає, що центральний контролюючий орган буде щорічно розглядати більше 20 тисяч оскаржень. Мабуть, на посади апеляційного підрозділу буде найбільший конкурс!

Зрозуміло, що більшість невеликих платників намагатиметься вирішити питання на регіональному рівні. Єдина можливість довести правомірність своїх дій без мандрівок до центрального офісу ДФС – подавати Заперечення до Акту перевірки ще до винесення рішення. Для надання платникам хоч такої можливості, необхідно внести зміни в розгляд заперечень:
– подовжити термін для надання заперечень до терміну подання скарги – тобто, до 10 днів;
– нормативно закріпити обов’язковість розгляду заперечень відповідною комісією в присутності представників платника податку.

Висновок:
– законопроект ще більше звужує права платників податку;
– внесені зміни підвищують тиск на платників податків;
– все це жодним чином не підвищить рівень довіри до контролюючих органів і тільки віддалить так звані «партнерські» стосунки та зростання добровільної сплати податків. Нажаль…

Автор: admin

Напишіть відгук

Свіжі статті

Як змінилися функції органів ДФС та якою є її структура на сьогодні?

12 Жовтень 2017

Олена Хотенко Голова Ради ГО "Інститут податкових реформ" (За матеріалами  журналу «АгроПРО» № 19/ жовтень 2017)

tablitsya 1_500x413

Зважаючи на останні зміни структури органів ДФС і перерозподілом їхніх функцій платникам податків незрозуміло, до кого і в яких випадках потрібно звертатися. Тож розглянемо ці питання детальніше. Такою є структура ДФС на сьогодні Функції, які сьогодні виконує ДПІ: сервісного обслуговування платників податків; формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, Єдиного банку даних […]

Якою буде митна служба України?

5 Вересень 2017

Олена Хотенко

21362707_1498170276943960_1050785985_n

За роки незалежності митна система зазнала чималих змін. Найсуттєвішим можна назвати створення у грудні 2012 року Міністерства доходів і зборів України. Міндоходів було створено задля збільшення надходжень до бюджету, вдосконалення сервісів для платників податків, дерегуляції та спрощення митних процедур для суб’єктів ЗЕД. Мало відбутися об’єднання функцій ДФС та митної служби для уникнення їх дублювання: структурне, […]

Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересень 2017

Галина Омельченко

284_1

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці. За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через […]