1381888391_0480.1000x800

Чи завжди проблеми в оподаткуванні ринку алкоголю залежать від розміру акцизу?

9 Грудень 2015

Яна Матієва та Олексій Коваль,
експерти ІПР

Для глибшого розуміння проблем оподаткування ринку алкоголю в Україні недостатньо наводити статистичні відомості про розмір акцизного податку та відсоток збільшення надходження до бюджетів. Як і в усій податковій системі, проблеми оподаткування акцизним податком алкогольних напоїв походять від недоліків адміністрування.

По-перше, існує велика кількість нормативних актів, що регламентують діяльність у цій галузі, і контроль за дотриманням яких покладено на фіскальну службу. При цьому вони не кодифіковані і часто створюють перешкоди у роботі підприємств – виробників алкогольних напоїв.
Складність регулювання роботи галузі викривлює конкуренцію та створює підґрунтя для корупції.

По-друге, за останні роки зміни у оподаткуванні акцизним податком алкогольних напоїв зведені до механічного підвищення ставок. Наразі ця ініціатива належить уряду. Вона має сенс з урахуванням специфіки галузі та зіставлення ставок акцизу в Україні та країнах ЄС, де вони є значно вищими. Разом з тим, підприємства галузі висувають аргументи лише проти підвищення ставок, залишаючи поза увагою інші аспекти оподаткування алкоголю. Завищена вартість виробничої ліцензії, нормативне встановлення мінімальних цін на алкогольні напої – неконкурентні заходи, які підтримує більшість великих учасників ринку. Але спотворення конкуренції зрештою шкодить не лише суспільним інтересам, а й виробникам алкоголю, які не дозволяють розширюватися колу суб’єктів на ринку, зосереджуючи всі урядові заходи винятково на питанні підвищення доходів бюджету від діючих учасників, замість того, щоб розглядати можливість збільшення надходжень за рахунок збільшення конкуренції на ринку та збільшення кількості платників податку. Легальні виробники алкогольних напоїв відмовляються визнавати, що збільшення тіньового ринку є наслідком не лише підвищення ставок акцизного податку, але і закритості ринку для нових учасників.

По-третє, і це найсуттєвіше, збільшення ставок акцизного податку повинне проводитися з урахуванням ризиків збільшення тіньової частки ринку. За останні роки, коли розмір ставок акцизного податку підвищено втроє, фактично не було здійснено ефективних кроків спрямованих на боротьбу із незаконним обігом алкогольних напоїв. Заходи фіскальної служби стосуються виключно легальних учасників алкогольного ринку. Запроваджуються додаткові заходи контролю за обігом саме легального алкоголю. В той же час відсутній дієвий механізм упередження незаконного ввезення в Україну алкогольних напоїв та сировини для їх виготовлення. Збільшується доля ринку, яка не контролюється державою та не дає бюджетних надходжень. Крім того, слід зауважити, що ринок такого обсягу (деякі фахівці оцінювали нелегальний ринок у 2014 році до 50 млн. декалітрів) є джерелом корупції у контролюючих органах. І не слід забувати, що тінізація ринку алкоголю позбавляє державу можливості контролювати якість споживаних напоїв, а також контролювати вікові обмеження на реалізацію алкогольних напоїв.

Отже, саме відсутність комплексних заходів із врегулювання ринку алкоголю не дозволяє повною мірою відчути ефект від підвищення ставок акцизного податку. Питання потребує широкого громадського обговорення та вироблення стратегії з урахуванням ключових завдань:
– Контроль за безпечністю алкогольних напоїв.
– Зменшення тіньового ринку алкоголю.
– Збільшення конкуренції на ринку алкоголю.
– Збільшення надходжень до бюджетів від акцизного податку.

Автор: admin

Напишіть відгук

Свіжі статті

Як змінилися функції органів ДФС та якою є її структура на сьогодні?

12 Жовтень 2017

Олена Хотенко Голова Ради ГО "Інститут податкових реформ" (За матеріалами  журналу «АгроПРО» № 19/ жовтень 2017)

tablitsya 1_500x413

Зважаючи на останні зміни структури органів ДФС і перерозподілом їхніх функцій платникам податків незрозуміло, до кого і в яких випадках потрібно звертатися. Тож розглянемо ці питання детальніше. Такою є структура ДФС на сьогодні Функції, які сьогодні виконує ДПІ: сервісного обслуговування платників податків; формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, Єдиного банку даних […]

Якою буде митна служба України?

5 Вересень 2017

Олена Хотенко

21362707_1498170276943960_1050785985_n

За роки незалежності митна система зазнала чималих змін. Найсуттєвішим можна назвати створення у грудні 2012 року Міністерства доходів і зборів України. Міндоходів було створено задля збільшення надходжень до бюджету, вдосконалення сервісів для платників податків, дерегуляції та спрощення митних процедур для суб’єктів ЗЕД. Мало відбутися об’єднання функцій ДФС та митної служби для уникнення їх дублювання: структурне, […]

Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересень 2017

Галина Омельченко

284_1

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці. За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через […]