Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересня 2017

Галина Омельченко,
експерт ІПР

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці.

За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України”.

За останні півроку офіційна статистика ДФС про використання «єдиного вікна» в митниці загальмувала на рівні 25%. Це доволі непоганий показник для першого року впровадження, якщо брати до уваги міжнародний досвід. Але цей рік вже минув і треба рухатися далі.

«Єдине вікно» не може повноцінно функціонувати через відсутність  необхідних законодавчих змін, які:

  • спростять порядок контроль;
  • зроблять його ефективним (ризикоорієнтованим, з використанням сучасних інформаційних технологій та засобів контролю);
  • приведуть процедури контролю до міжнародних стандартів;
  • автоматизують взаємодію між бізнесом та контролюючими органами.

Що принесуть ці зміни?

Не тільки суттєве скорочення часу та витрат бізнесу на здійснення митних процедур і зниження корупційних ризиків, а й сприятливі умови для розвитку зовнішньоекономічних операцій.

А тепер до новацій законопроекту

Пропонується ввести до Митного Кодексу України поняття «механізм «єдиного вікна», яке використовується в єдиному розумінні всіма учасниками митних процедур.

Як планують забезпечити реалізацію механізму «єдиного вікна»?

Новою ст. 331 МКУ передбачається створення та функціонування єдиного державного інформаційного веб-порталу «Єдине вікно для міжнародної торгівлі», утримувачем та адміністратором якого має бути центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (нині це ДФС). Запропонована редакція зазначеної статті чітко і детально визначає принципи побудови, порядок роботи, розмежування функцій та вимоги до організації взаємодії.

Що пропонується?

Зменшити кількість контролерів безпосередньо на кордоні, а саме Державної екологічної інспекції. Її функції частково будуть розділено між прикордонниками, митниками та Адміністрацією морських портів. Відміна обов`язкового здійснення ветеринарно-санітарного та фітосанітарного контролю при вивезенні за межі митної території України та контролю  ввезення культурних цінностей.  Крім того, буде скасовано санітарно-епідеміологічний вид контролю.

Здійсниться давня мрія бізнесу про спрощення контролю пакувальних матеріалів. Попередній документальний контроль буде доповнено візуальним інспектуванням посадовою особою органу доходів і зборів  пакувальних матеріалів з метою перевірки наявності на них відповідного маркування, яким засвідчується проведення належної фітосанітарної обробки цих пакувальних матеріалів згідно з вимогами міжнародних стандартів.

До чого призведе?

За умови прийняття Законопроекту 7010 суттєво зміниться взаємодія органів доходів і зборів з іншими уповноваженими органами під час переміщення товарів через митний кордон.

Взагалі, запропонована редакція ст.319 МКУ детально описує та тим самим нарешті закріплює процедури взаємодії контролюючих державних органів, які були окреслені «Порядком інформаційного обміну між органами доходів і зборів, іншими державними органами та підприємствами за принципом “єдиного вікна” з використанням електронних засобів передачі інформації» (затверджений постановою КМУ №364 від 25.05.2016).

Переваги Законопроекту 7010

Функціонування єдиного державного інформаційного веб-порталу “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” запропоновано як для видів державного контролю, передбачених ст.319 МКУ, так  і для всієї системи контролю дотримання заборон та обмежень (ст.196-197 МКУ).

З цією метою запропоновано зміни до низки законодавчих актів, якими встановлюються заборони та обмеження щодо переміщення окремих товарів через митний кордон. З урахуванням цих змін, після впровадження сервісу веб-порталу “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” будуть взаємодіяти між собою щонайменше 14 державних контролюючих органів, які будуть надавати близько 30 різновидів виданих ними дозвільних документів не пізніше 24 години дня їх видачі.

Суттєві зміни у взаємовідносинах між бізнесом та органами доходів і зборів

Наприклад, суттєве скорочення терміну проведення перевірки під час контролю вантажів з харчовими продуктами нетваринного походження та кормами нетваринного походження (з 2 робочих днів до 2 робочих годин від надходження вантажу на пункт пропуску).

Коли ж бізнес отримає можливість працювати за правилами, які встановлює цей законопроект?

Подальше спрощення митних формальностей за рахунок використання механізму «єдиного вікна» сьогодні залежить від того, як скоро у Верховній Раді дійдуть руки до розгляду і прийняття Законопроекту 7010. Цьому, безперечно, сприятиме не замовчення бізнесом сьогоднішніх проблем функціонування «єдиного вікна», а їх широке обговорення з профільними асоціаціями та громадськими організаціями, напрацювання пропозицій до законопроекту і підзаконних нормативно-правових актів. Безумовно не зайвим стане і певний тиск на владу для прискорення прийняття законодавчих змін та впровадження повноцінного механізму «єдиного вікна».

Органам доходів і зборів буде дозволено використовувати паперові документи протягом шести місяців з дня набрання чинності цього законопроекту вже як Закону України. Правда, незрозуміло, як органи виконавчої влади вирішуватимуть питання створення веб-порталу (адже необхідне обладнання, штат фахівців для розробки та супроводження програмного забезпечення та адміністрування баз даних), і це окреме велике питання поки без відповіді.

Автор: admin

Залишити відповідь

Свіжі статті


Warning: Use of undefined constant date - assumed 'date' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ngoiprorg/public_html/wp-content/themes/ipr/single-blog.php on line 53

Warning: Use of undefined constant desc - assumed 'desc' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ngoiprorg/public_html/wp-content/themes/ipr/single-blog.php on line 54

ВИКОНАННЯ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ ТА ПОДАЛЬШІ ЙОГО ПЕРСПЕКТИВИ

19 Серпня 2021

Державний бюджет – це план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються в державі. Але справа в тому, що потреби держави, як і завдання, можуть мати різну спрямованість, здебільшого збігаючись з інтересами населення або суперечачи їм. Залежно від цього, відповідно, бюджет може служити суспільно значущим перевагам, а може обслуговувати лише […]

Елена Хотенко: Новый кодекс нужен

31 Липня 2019

Эксперты констатируют: качество налогового законодательства в Украине удручающе низкое, оно не соответствует экономическим реалиям и не способствует привлечению новых инвестиций. Перманентные изменения в Налоговом кодексе неоднозначны, и часто не учитывают интересы не только бизнеса, но и государства, они приводят к увеличению документооборота и усложнению администрирования налогов. Такая ситуация стала катализатором того, что бизнес-сообщество устало ждать […]

Основні показники ролі малого та середнього бізнесу в економіці Нідерландів та Німеччини

16 Жовтня 2018

Податки та внески на обов’язкове страхування в Нідерландах утримуються працедавцем з заробітної плати працівника (таблиця для 2018 р.): Додатково до внесків з заробітної плати працівника на державне соціальне страхування працедавець сплачує 18,96 % як внесок на державну систему соціального страхування. Податок з доходів фізичної особи в Німеччині є прогресивним і утримується працедавцем при виплаті заробітної плати: […]