Підводне каміння нової процедури реєстрації бізнесу: новий порядок держреєстрації створив нові ризики
22 Лютого 2016
Ірина Дмитерко,
експерт з питань оподаткування
З 01.01.16 р. набрала чинності нова редакція Закону від 15.05.03 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755). Відтепер питання державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців (далі – ФОП) а також громадських формувань (політичних партій, профспілок, творчих спілок, тощо) регулюються єдиним документом. Зміни спрямовані на реформування системи надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, забезпечення відкритості та прозорості такої реєстрації, оперативності, зменшення кількості документів, тощо. Проте, чи дійсно все так?
Новації держреєстрації бізнесу та прав на нерухоме майно Головною новацією закону є надання повноважень щодо державної реєстрації бізнесу та прав на нерухоме майно іншим суб’єктам, окрім реєстраторів Міністерства юстиції. Так, повноваження щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців надано, зокрема:
• виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державним адміністраціям;
• акредитованим суб’єктам;
• нотаріусам.
Виконавчі органи місцевих рад до 30.04.16 р. можуть виконувати повноваження щодо держреєстрації майнових прав та бізнесу лише в разі, якщо відповідний орган місцевого самоврядування прийме рішення про здійснення такої реєстрації. Планується, що з 30.04.16 р. такі повноваження перейдуть до них в повному обсязі, а Мінюст відмовиться від них. Зважаючи на складність процесу, в т.ч. технічну, ресурсну, необхідність матеріально-технічного забезпечення можливо, що до встановленого терміну здійснити повну передачу повноважень буде складно.
Іншою особою, яка може здійснити реєстраційні дії є акредитований суб’єкт. Ним можуть бути юридична особа публічного права (комунальні та державні підприємства), у трудових відносинах з якою перебуває не менше ніж три державні реєстратори та яка до початку здійснення повноважень у сфері державної реєстрації уклала:
• договір страхування цивільно-правової відповідальності з мінімальним розміром страхової суми у тисячу МЗП, встановленої законом на 1 січня календарного року;
• договір з іншим суб’єктом держреєстрації та/або нотаріусом (у разі коли акредитований суб’єкт здійснює повноваження винятково в частині забезпечення прийняття та видачі документів у сфері державної реєстрації).
Тобто зацікавлені державні та/або комунальні підприємства можуть акредитуватись та здійснювати державну реєстрацію самостійно, або працювати як фронт-офіс лише приймаючи та видаючи документи (без здійснення державної реєстрації). Зауважу, що для надання послуг з державної реєстрації прав на нерухоме майно і для державної реєстрації бізнесу необхідно пройти окремі акредитації відповідно до порядку затвердженому постановою КМУ від 25.12.15 р. № 1130. Цим порядком, зокрема, визначено умови, підстави та процедуру проведення акредитації, а також перелік документів, необхідних для її проведення.
На сьогодні найбільш активно подають документи для акредитації – бюро технічної інвентаризації, що є логічним, адже донедавна саме вони займалися цими питаннями, в них зберігаються старі інвентарні справи, тощо. В той же час позитивним є те, що тепер БТІ не єдині на цьому ринку послуг, тобто створюється конкурентна середа, в якій кожен суб’єкт держреєстрації змагатиметься за отримувача послуг, відповідно намагатиметься надавати послуги краще та якісніше. Нотаріуси також увійшли до кола осіб, яким надано повноваження з держреєстрації бізнесу, окрім реєстрації прав щодо нерухомого майна, якими вони володіли до 01.01.16 р.
Ще однією новацією Закону № 755 є принцип екстериторіальності. Тобто зареєструвати нову юридичну особу або ФОП можливо незалежно від місця проживання зацікавленої особи. Цей принцип поширюється на всіх суб’єктів держреєстрації. Ризики, що можуть позбавити бізнесу Незважаючи на позитивні сторони, новий порядок несе додаткові ризики махінацій.
Так, вже є випадки, коли нотаріусом внесена до ЄДР інформація про зміну засновників та адреси товариства без відома засновників і посадових осіб товариства. А платник дізнався про вчинені незаконні дії від працівників районної державної податкової інспекції, які поцікавились про причини переходу крупного платника району на облік в інспекцію іншої області.
В такій ситуації постраждала особа, яка дізналася про порушення своїх прав має змогу оскаржити неправомірні дії, бездіяльність, рішення держреєстратора. На сьогодні це можливо зробити звернувшись не лише до суду (як була раніше) а й до Мінюсту або його територіального органу (ст. 34 Закону № 755).
Рекомендації
Якщо власник потрапить у таку ситуацію радимо звертатися до суду, оскільки він може вжити заходів забезпечення позову та накласти арешт на майно. Це дозволить запобігти втраті такого майна, або його суттєвих властивостей у випадках коли недобросовісна сторона отримує право ним розпоряджатися. Мінюст або його територіальні органи можуть лише скасувати реєстраційну дію (у разі її оскарження) без накладення арешту та заборони вчинення дій на час розгляду скарги.
Практика, що склалась на сьогодні свідчить, що суспільство не зовсім готово до таких досить прогресивних, прозорих та зручних методів держреєстрації. Тому найближчим часом будуть вноситись зміни до діючого законодавства, підзаконних актів, які максимально нівелюють негативні моменти. Наприклад, для надання більш високого рівня захищеності власників принцип екстериторіальності можуть обмежити територією області та ввести нотаріальне засвідчення підписів на протоколах, тощо. Доречним є також введення норми про обов’язкове повідомлення держреєстратором особи про внесення змін до відомостей про неї. Таке повідомлення може бути направлено на електронну адресу або телефон (шляхом направлення смс) вказані у заяві, що, подається для державної реєстрації.
На останок зазначу, що негативні моменти, які зараз виходять на поверхню в сфері держреєстрації бізнесу скоріш за все є наслідком не самої нової системи держреєстрації, а недобросовісності окремих осіб та практично відсутньої системи притягнення їх до фінансової та кримінальної відповідальності. Тож при необхідності здійснення дій в зазначеній сфері доцільно надавати перевагу тим суб’єктам держреєстрації (в т.ч. нотаріусам), які мають давню позитивну репутацію, тривалий час на ринку, мають велике коло клієнтів, тобто тим, яким є що втрачати.
Автор: admin