Ключовими принципами при проведенні податкової реформи мають бути соціальна справедливість та економічність оподаткування
4 Грудня 2015
Людмила Демиденко,
експерт ІПР
Ключовими принципами при проведенні податкової реформи мають бути соціальна справедливість та економічність оподаткування: тобто, наскільки пропоновані реформаторські заходи відповідають суспільним уявленням про справедливість і скільки вони будуть коштувати платникам податків.
Головний податок через який реалізується соціальна політика в розвинутих країна є ПДФО.
Урядовий законопроект стосовно ПДФО не пропонує збільшити ПДФО до 20%, збільшення граничної ставки ПДФО з 17% -20% відбулося уже в цьому році непомітно для більшості населення, оскільки основна кількість платників ПДФО оподатковується за номінальною ставкою 15%. Разом з тим, збільшення розміру податкової соціальної пільги до розміру однієї мінімальної заробітної плати, забезпечить фактично прогресивність ПДФО: тобто з мінімальної заробітної плати ПДФО не буде вираховуватись, при 2 мінімальних заробітних платах – реальна ставка буде -10% і далі, реальна ставка буде наближатись до 20%. Тому, позитив від цієї моделі в першу чергу отримають громадяни з низькими доходами. Так при нарахованій заробітній платі 1378 – платник отримає на 163 грн. більше ніж в цьому році, при заробітній платі 2756 – на 222 грн., при 4134 – на 195 грн.
В перспективі уряду варто збільшувати мінімальну заробітну плату більшими темпами, ніж інші соціальні гарантії.
Якщо ж буде прийнято підхід до оподаткування зарплати від Комітету № 3357 ставка 10 % для всіх і скасування податкової соціальної пільги, то це в першу чергу торкнеться родин з дітьми, студентів, аспірантів, бюджетників, батьків, які виховують дітей-інвалідів, чорнобильців та інших категорій, які сьогодні користуються податковою соціальною пільгою. Вони відчують зменшення своїх доходів, оскільки при існуючій номінальній ставці в 15 % (20), за рахунок податкової соціальної пільги частина їх оподаткованого доходу кратна кількості дітей звільнялась від оподаткування.
Запровадження податкових соціальних знижок за підсумками звітного року для осіб, що отримують менше двох прожиткових мінімумів на особу збільшить додаткову адміністративну роботу податковим органам, що є не бажаним і не відповідає ідеї лібералізації економіки України. Крім того, ПДФО є основним джерелом формування місцевих бюджетів і його суттєве зниження приведе до втрат місцевих бюджетів в умовах задекларованої фінансової децентралізації.
Ліберальна модель економіки відрізняється низьким рівнем відрахувань на соціальне страхування. І саме встановлення граничного розміру заробітної плати для цілей єдиного соціального внеску відповідає ліберальним поглядам щодо обмеження державного втручання в економіку. Саме низький рівень соціальних нарахувань робить фонд оплати праці менш навантаженим, а ринкову економіку гнучкою.
Тому, приєднуюсь до заклику припинити політичні ігри навколо бюджету та перейти до конструктивної роботи, яка буде забезпечувати стійке економічне зростання в Україні.
Автор: admin