«Як детінізувати роздрібну торгівлю та мінімізувати контрабанду в Україні?»
12 Вересня 2024
9 вересня представниця Інституту податкових реформ Марина Стадник взяла участь в конференції «Як детінізувати роздрібну торгівлю та мінімізувати контрабанду в Україні?»
Захід виявився досить потужним за участі керівництва Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, представників Державної податкової служби, Державної митної служби, Бюро економічної безпеки, Національної поліції України, бізнес- асоціацій та провідних аналітичних центрів.
Під час обговорень ключовими питаннями були:
1. Аналіз динаміки змін надходжень окремих податків та підходів їх адміністрування:
2. Схеми мінімізації оподаткування найбільшими виробниками та імпортерами:
- техніки/електроніки (зокрема, схеми мінімізації оподаткування заробітної плати);
- ювелірної продукції (тіньова частка ринку оцінюється у 30%);
- тютюнової продукції (за оцінками Kantar – у серпні 2024 року тіньовий ринок склав 14,5%, порівняно із 24% у жовтні 2023 року);
- пального (у 2024 році тіньовий ринок склав 14%, низка мереж АЗС збільшили податкове навантаження при реалізації бензину та ДП).
3. Посилення інституційної спроможності контролюючих та правоохоронних органів, їх взаємодія.
4. Сучасні інструменти стимулювання споживачів отримувати фіскальні чеки.
За підсумками жвавої дискусії першочерговими кроками для подальшої детінізації відповідних галузей було визначено:
- Контроль за виконанням положень Закону № 3840-IX від 20.06.2024 щодо перезавантаження БЕБ.
- Прискорення розгляду та прийняття законопроектів про перезавантаження ДМС та ДПС (законопроекти №6490д та №9243).
- Представлення на загал аналітики щодо сум проведених виторгів через РРО в розрізі КВЕД, найбільших компаній та територій.
- Запровадження економічних стимулів для покупців підакцизної продукції отримувати фіскальний чек (наприклад, лотереї фіскальних чеків).
- Можливість застосування моделі оподаткування міжнародних посилок One stop shop.
- Перегляд штрафів, нарахованих за повністю нелегальну торгівлю підакцизними товарами.
- Оперативне реагування ДПС та БЕБ на ситуації щодо виплати великими гравцями згаданих галузей персоналу мінімальної заробітної плати.
- Посилення парламентського контролю за роботою правоохоронних та контролюючих органів в частині обігу підакцизних товарів та інших ризикових груп товарів тощо.