Що чекає на столицю України?
28 Листопада 2019
Олена Хотенко
Голова Ради Інституту податкових реформ
У Верховній Раді України продовжуються дискусії щодо законопроекту «Про місто Київ – столицю України» (№2143-3).
Нагадаємо: Верховною Радою ухвалено у першому читанні проект Закону «Про місто Київ – столицю України», внесений Олександром Ткаченком та рядом інших народних депутатів (мажоритарників Києва), з фракції “Слуга народу”.
Народні депутати обговорили 4 законопроекти: три варіанти проекту закону про внесення змін до ЗУ “Про столицю України – місто-герой Київ” (№2143, №2143-1 і №2143-2), а також проект Закону «Про місто Київ – столицю України» (№2143-3).
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендував ухвалити у першому читанні законопроект №2143-3 Ткаченка.
Його підтримали 244 народних депутати – переважно, зі “Слуги народу”. Жодна інша фракція чи група не голосували за законодавчі зміни соратників чинного Президента.
Сьогодні законопроект знаходиться в профільному Комітеті Верховної Ради України та готується до другого читання. Його готова редакція для другого читання очікується до кінця листопада, а безпосередній розгляд планується 24 грудня.
В пропонованому проекті передбачається створення нової системи організації та здійснення місцевого самоврядування і виконавчої влади в столиці України.
Зокрема, пропонується відновити районні ради у місті Києві як представницькі органи жителів районів Києва. Систему адміністративно–територіального устрою міста Києва складатимуть десять районів в місті Києві. Планується зменшити кількість депутатів Київської міської ради з 120 осіб до 80. Також пропонується розділити повноваження та розмежувати посади Київського міського голови та голови Київської міської державної адміністрації. Так, Київський міський голова буде очолювати Київський магістрат – виконавчий орган Київської міської ради, головувати на засіданнях Київської міської ради, а голова Київської міської державної адміністрації буде здійснювати нагляд за дотриманням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування та координувати діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади.
Також проектом пропонуються врегулювати питання щодо правового статусу міста Києва та особливостей місцевого самоврядування, у тому числі:
- спеціальний статус Києва;
- реалізація столичних функцій міста Києва;
- адміністративно-територіальний устрій міста Києва;
- організація міського життя на засадах сталого розвитку міста;
- взаємодія територіальної громади міста Києва та територіальних громад населених пунктів Київської області;
- місцеве самоврядування в місті Києві;
- статус Київського міського голови та його заступника з фінансових питань, заступника Київського міського голови – керуючого справами Київського міського магістрату та заступника Київського міського голови – Головного архітектора міста Києва;
- порядок забезпечення головою Київської міської державної адміністрації дотримання у місті Києві Конституції та законів України;
- стратегічне планування в місті Києві;
- стратегічні документи з розвитку міста Києва;
- інформаційні системи міста Києва;
- механізм контролю, аудиту та моніторингу в місті;
- створення і функціонування нового органу – Ратуші як єдиного вікна надання послуг і т.д.
Тож бачимо, що попри чимало прогресивних змін, що закладено даним законопроектом, існує нагальна необхідність внесення деяких змін у другому читанні. Якщо цього не станеться, то у столиці отримаємо двовладдя, яке аж ніяк не буде позитивним для розвитку міста.