Про розмитнення іноземних авто
12 Листопада 2018
Віктор Вичіков
експерт Інституту податкових реформ
08 листопада 2018 року Верховною Радою України прийнято законопроект №8487 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів.
Цього ж дня парламентом прийнято ще один законопроект з номером №8488 про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України.
Обидва законопроекти спрямовані на врегулювання питань, пов’язаних з оподаткуванням автомобілів, ввезених в Україну з-за кордону, та стосуються зниження ставок акцизного збору, а також порядку і строків здійснення їх розмитнення, контролю над переміщенням і використанням авто, зареєстрованих в інших державах.
Вказані законопроекти підготовлені парламентським Комітетом з питань податкової та митної політики.
За даними на офіційному Інтернет-сайті Верховної Ради України, прийняті закони станом на 11 листопада 2018 року на підпис Президенту України ще не надіслані.
Тож говорити детально про їх положення передчасно, так як наявні на парламентському сайті тексти відображають той зміст законів, який вносився на друге читання. Під час ухвалення до текстів законопроектів народними депутатами була зроблена низка поправок, підтриманих при голосуванні.
Разом з тим, наявна інформація дозволяє коротко проаналізувати суть прийнятих нововведень.
Першим з них є те, що скасовуються екологічні вимоги при ввезенні і взятті автомобілів на облік в Україні.
По друге, встановлюються базові ставки акцизного збору: на автомобілі з бензиновими двигунами 50 євро на двигуни об’ємом до 3000 кубічних сантиметрів, і 100 євро на автомобілі з об’ємом двигуна більше 3000 кубічних сантиметрів. На автомобілі з дизельними двигунами ці ставки складуть відповідно 75 та 150 євро.
При розрахунку суми акцизного збору вказані коефіцієнти будуть множитися на кількість повних років віку автомобіля (граничний коефіцієнт віку автомобіля складе 15), та на об’єм двигуна в літрах. Це і буде та сума акцизу, яка підлягатиме до сплати.
Отже, у виграші будуть ті, хто завозитиме не надто старі і не надто потужні автомобілі.
Крім того, потрібно буде, як і раніше, сплатити: ввізне мито (10%), податок на додану вартість (20%), збір до Пенсійного Фонду (до 5%). Ці відсотки будуть обраховуватися від вартості, за яку автомобіль було придбано за кордоном. Сума акцизного збору, ввізного мита, збору до Пенсійного фонду, податку на додану вартість складе повну вартість розмитнення автомобіля.
При цьому не варто забувати про послуги брокерів та оцінювачів, які теж платні.
По третє, на протягом пільгового періоду (розглядають 180 днів після набрання чинності законом), до власників авто на іноземних номерах не застосовуватимуться штрафні санкції.
Передбачається можливість певний період застосовувати знижену вдвічі ставку акцизного збору.
Проте заборонятиметься використовувати ввезені у такий спосіб іноземні автомобілі в комерційних цілях, зокрема в якості таксі.
Для реалізації положень прийнятих законів Кабінет Міністрів України має розробити і ухвалити відповідні підзаконні нормативно-правові акти.
Але учасники протестних акцій, що напередодні і в день голосування відбувалися біля стін Парламенту, не задоволені і такими нововведеннями.
Вони вважають, що гранична сума всіх податків, які мають сплачуватися при ввезенні уживаних авто, не має перевищувати 40 відсотків від їх вартості.
Також мітингувальники проти застосування коефіцієнту віку автомобіля, і наполягають на поширенні дії нових правил на вантажні автомобілі, автобуси для пасажирських перевезень, та незастосуванні взагалі ставок акцизного збору протягом пільгового періоду.