Олена Хотенко: «Карантин став рушієм новітніх технологій в освіті. Головне тепер – мотивація»
5 Серпня 2020
Напередодні нового навчального року все гострішими стають питання нових освітніх викликів. Ковід-пандемія внесла серйозні корективи і в організацію освітнього процесу, і в питання впровадження сучасних технологій в освітньому просторі. Проект «Академія.online» був створений для того, щоб поєднати виклики сьогодення і технічні новинки майбутнього в українській освіті. Організаторка проекту Олена Хотенко розповіла, як подолати наслідки коронакризи в освіті і зробити навчання зручним та цікавим в будь-яких умовах.
Які Ви бачите потенційні загрози для школярів, студентів, їх батьків та освітян з початком навчального року в Україні?
Найголовніша загроза полягає в тому, що коронавірус нікуди не зник. На жаль, в будь-якому випадку, не зважаючи на те, як почнеться навчальний рік – онлайн чи офлайн, ми отримаємо змішану форму. До неї мають бути готові всі учасники процесу – і викладачі, і діти, і батьки. З того, що ми почули на круглому столі «Новий навчальний рік в умовах нестабільності», є дуже багато невизначених питань. Проблеми мотивації, психологічні аспекти дистанційного навчання, медичні нюанси реального офлайн навчання. Та і загалом в новому навчальному році переважають питання, а не відповіді.
Дистанційне навчання досі не врегульоване законодавчо. А забезпеченість кібербезпеки процесу та якість технічних засобів досі під великим питанням. Важливо пам’ятати і про питання доступу до мережі Інтернет, котрий, на жаль, досі є не у всіх родин.
Невже карантин це лише негатив? Можливо є і позитивні наслідки?
Взагалі карантин – це дуже великий стимул для зміни всього процесу освіти. Необхідність змін назріла давно, то ж карантин, фактично, стає рушієм у цьому напрямку. І «Академія.online», і «Інститут податкових реформ» постійно піднімали питання про те, що зараз недостатньо лише класичної, академічної освіти. Тобто тої, яка нині пропонується, яку здобувають учні і студенти. Адже в будь-якому випадку має бути доступ до нових знань, повинні використовуватися нові цифрові форми навчання. То ж позитив очевидний. Пришвидшено процес змін і новацій в академічній освіті і питання осучаснення процесу активно впроваджується вже сьогодні. Крім того важливо, що великі зміни відбуватимуться в переосмисленні власної ролі і перепідготовці освітян.
Знання мають здобуватись у сучасних форматах і з використанням новітніх технологій і викликів. Чим якісніше в цьому сенсі буде підготовано викладачів, тим меншою буде їхня дистанція з молоддю. Тим тіснішим буде контакт і кращим результат.
Онлайн-освіта демонструє багато позитивних прикладів. Діти стають більш самостійними, вміють шукати додаткові знання, самі планують свій день та розвивають відповідальність.
Ви згадали за проект «Академія.online». А які заходи здійснювались в рамках цього проекту в період карантину?
Ми не зупиняли роботу ні на один день. Проводили онлайн-марафони. Адже до карантину не були готові ні влада, ні вчителі, ні школярі. Майже ніхто не знав взагалі, як організувати роботу і тому нашим основним завданням було вчасно реагувати на всі ці виклики.
Перше, що ми почали робити – зібрали на одному ресурсі всі посилання та іншу інформацію, де можна отримати доступ до нових знань безкоштовно. Потім ми писали постійно огляди про зарубіжний досвід вирішення цих проблем. Подавали цікаву інформацію стосовно психологічної підтримки дітей та дорослих. Спілкувались з органами місцевого самоврядування, запрошували їх представників до відкритого мікрофону і здійснювали прямі трансляції. Тож мешканці України будь-де могли отримати прямі відповіді стосовно важливих питань і від мера, і від його заступників, і від лікарів. Таких онлайн-марафонів в нас було три. Також ми сформували певні свої освітні програми і проект набув телевізійного формату. Зараз вже працює «Академія.online з Оленою Хотенко» (пілотний телепроект на Рівненщині). Це ток-шоу про вдалі кейси успішних людей для того, що надихають на власні досягнення. Ми демонструємо людям інструментарій, завдяки якому це можна зробити.
Ваша програма ще зовсім нова. А чи є зворотній зв’язок від глядачів, користувачів Інтернету, можливо учасників проекту?
Звичайно. І якраз це свідчить про те, що люди дуже потребують спілкування. Тому цей проект має успіх у глядачів і дуже позитивно сприймається гостями студії, тому що для них це також нова форма подачі інформації та спілкування з людьми. Пілотні випуски були настільки вдалими, що, я певна, він отримає розвиток і масштабується.
А як ваш син-школяр ставиться до новацій в освіті? Йому краще ходити все-таки до школи чи здобувати освіту дистанційно?
Діти взагалі дуже швидко адаптуються до будь-яких умов. Спочатку була невизначеність, неорганізованість, а потім діти почали сумувати одне за одним. Тому що всі зрозуміли, що карантин – це не канікули. І вони, як і дорослі, також обмежені в спілкуванні, в заняттях спортом та спільних своїх заходах. Раніше вони проводили більше часу разом, тому це було для всіх випробування.
Я переконана, що якщо будуть якісь змішані форми освіти або наступний навчальний рік буде карантинним, то головне завдання, яке я для себе ставлю – достатньо мотивувати свою дитину, щоб вона продовжувала здобувати знання, попри всі ускладнення. Спілкуючись з батьками однолітків сина, розуміємо, що основне питання – дати належні стимули і розвивати бажання вчитися. А також допомогти школярам організувати свій час так, щоб вони дійсно займались навчанням, а не байдикуванням.