В очікуванні законопроекту про врегулювання ситуації навколо автівок з єврономерами
27 Жовтня 2017
Галина Омельченко
Експерт ГО “Інститут податкових реформ”
Минулого тижня голова комітету Верховної ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна анонсувала появу нового законопроекту, метою якого стане врегулювання питання ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією.
Що хотілося б бачити у новому законопроекті? Найголовніше, звичайно, руйнування схем використання б/в автомобілів з іноземними номерами.
На сьогоднішній день найбільш поширеними є дві схеми ухилення від сплати податків використанні таких автомобілів.
Одна з них – ввезення власником авто-резидентом України автівки з Європи в митному режимі транзиту без сплати митних платежів терміном на 10 днів (5 днів у разі переміщення в межах однієї митниці). У цьому варіанті власник авто-резидент має кожні 10 (5) днів виїжджати за кордон і повертатись знову. Такий варіант частіше використовується мешканцями прикордонних областей.
Інша – ввезення власником авто-нерезидентом України автівки з Європи у митному режимі тимчасове ввезення без сплати митних платежів терміном на 1 рік. Далі власник авто-нерезидент у порушення умов заявленого митного режиму тимчасового ввезення передає (а фактично – продає) за довіреністю керування автомобілем резиденту України, який не брав зобов`язання про її зворотнє вивезення і ніби то не має відношення до ввезення автомобіля без сплати митних платежів.
Звичайно, в цих схематично окреслених варіантах є певні нюанси і працюють вони за участю різноманітних посередників по обидва боки кордонів. Однак основним чинником, який надав можливість незаконно використовувати такі автомобілі в Україні, є обмежені можливості їх контролю всередині країни з боку ДФС, а також відсутність належної інформаційної взаємодії з Національною поліцією. Тому перше рішення про накладення штрафу за таке використання було винесене на рівні ВАСУ лише у серпні 2017 року.
За офіційними даними ДФС, зараз легкових автомобілів, які незаконно використовуються в Україні за цими схемами, близько 63,9 тисяч. Цифра начебто не така вже й велика. З іншого боку, за даними Укравтопрому статистика офіційного імпорту легкових автомобілів в Україну (тобто, ввезених зі сплатою митних платежів) за останні роки виглядає так:
2013 | 2014* | 2015 | 2016 | 2017
(6 місяців) |
|
Кількість, тис одиниць | 97,8 | 62,6 | 62,1 | 87,8 | 67,9 |
Середня вартість, тис $ | 17,3 | 19,3 | 13,2 | 16,4 | 14,1 |
*- в 2014 році набули чинності зміни до МКУ, які де факто створили передумови для ввезення автомобілів з використанням вищезазначених схем.
Кількість легкових автомобілів, які незаконно використовуються в Україні, зіставна з обсягом ввезених легально за цілий рік, такий як 2014 чи 2015. Якщо у анонсованому законопроекті йтиме про їх легалізацію на будь-яких пільгових умовах або зовсім без сплати митних платежів, «в обмін» на це офіційним імпортерам легкових автомобілів щонайменше у тричі більшій кількості та значно більшій вартості буде надана можливість повернути в судовому порядку сплачені при митному оформленні кошти. Такою буде «ціна питання».
Тому «амністії» скоріш за все не буде, і, судячи з думок водіїв та експертів, таке рішення суспільством буде підтримане.
Однією з основних економічних причин використання схем незаконного використання легкових автомобілів є те, що на сьогодні в Україні не задоволено попит населення на дешеві автомобілі.
Законодавці роками підтримували вітчизняний автопром податковими пільгами і зниженими ставками митних платежів. Коли він, похитнувшись у 2008 році, трохи відновився, здавалось, що не даремно. Але з 2014 року, коли Україна практично припинила випуск легкових автомобілів, виникла об`єктивна необхідність реагувати на це змінами ставок ввізного мита та акцизного збору. До того ж сьогодні, судячи з інтерв`ю топ-менеджерів українських виробників легкових автомобілів, вони потроху переводять виробництво на випуск автобусів та тракторів. Тобто, в найближчому майбутньому на ринок легкових автомобілів вони, на жаль, не повернуться.
Українці, які до 2014 року мали можливість придбати лише вітчизняний автомобіль, втратили таку можливість. Разом з тим, можливості придбати автомобіль іноземного виробництва не отримали, оскільки зниження ставок митних платежів не відбулось. Навпаки, у 2014 році, коли Урядом було введено спеціальний збір на більшу частину імпортованих товарів, до автомобілів він теж був застосований. В той же час, ввезення автомобілів до 2010 року випуску було взагалі заборонено. Зниження у 2016 році ставок акцизу на б/в автомобілі при ввезенні резидентом для особистого користування у кількості однієї одиниці без права продажу протягом року не дуже покращило ситуацію.
Тому українці і почали шукати незаконні «альтернативи». Як кажуть, якщо ти не реагуєш на зміни навколо, вони тебе все одно знайдуть. І зміни нас «знайшли». «Знайшлись» черги на пунктах пропуску для відміток про виїзд раз на 5 днів. І автівки на іноземних номерах, чиї «невідомі» водії подекуди порушують правила дорожнього руху і уникають відповідальності за це, залишаючи іншого учасника ДТП наодинці з матеріальними збитками, а іноді і з фізичними травмами. А офіційні автодилери, які чесно сплачували суми митних платежів при ввезенні автомобілів, зіткнулись з недобросовісними конкурентами в особі посередників схемного ввезення.
Зараз у Верховній Раді зареєстровані декілька законопроектів, які були розроблені з метою упорядкування тимчасового ввезення та транзиту автомобілів, але так і не були розглянуті до цього часу. Так, законопроект №5567 передбачає часткове умовне звільнення від сплати митних платежів при тимчасовому ввезенні. А саме – сплату митних платежів за кожний місяць перебування на території України у розмірі 0,3% у 2018 році та 0,5 % у 2019 році. Фактично це розстрочка платежів. Така сплата звільняє також транзитні автомобілі від необхідності кожні 10 (5) днів перетинати кордон. Ще варіант – законопроект №4932, який передбачає стягнення з тимчасово ввезених машин по 2 євро в день або 342 євро на рік. Безумовно, є сенс в тому, щоб тимчасове ввезення автомобілів здійснювалось хоча б з частковою сплатою митних платежів. За таких умов економічне підгрунття для схемного ввезення стане набагато меншим.
Регулювання митних платежів при імпорті автомобілів, як нових, так і тих, що були у використанні – це тільки частина більш важливого питання. Питання врегулювання ситуації на внутрішньому ринку автомобілів і навіть глибше – на дорогах України. Де зараз поряд з сучасними автомобілями європейських, японських та корейських марок спостерігається дивовижний мікс з безмежно дорогих брендових авто, бувших у використанні автівок з європейськими номерами та автомобілів часів радянського автопрому.
Сьогодні вже не варто мріяти про дешеві б/в європейські автівки і дихати повітрям радянського автопрому. Прийшов час на законодавчому рівні надати українцям можливість дивитись уперед – стимулювати ввезення автомобілів з альтернативними джерелами палива.
У 2015 році в Україну було ввезено лише 200 електромобілів. На початку 2016 року було встановлено нульові ставки ввізного мита на їх ввезення. Імпорт електромобілів за 2016 рік зріс більш як у 10 разів до 2 тис 346 одиниць. Але ж це також ще дуже мало. В розвинених країнах вже діють не просто знижені ставки, а цілі системи стимулювання покупців, що обирають автомобілі з альтернативними джерелами палива.
Отже, анонсований законопроект має врегулювати не тільки проблему автівок з іноземними номерами на наших шляхах, а і весь комплекс питань з ввезенням та використанням легкових автомобілів в Україні:
- знизити ставки ввізного мита та акцизного збору до рівня, який збалансує ситуацію на внутрішньому ринку автомобілів;
- встановити економічно обгрунтовані умови для тимчасового ввезення автомобілів;
- впровадити екологічний збір, що передбачатиме диференційовану щорічну сплату за експлуатацію в залежності від віку автівки та її відповідності екологічним стандартам;
- передбачити систему стимулювання ввезення та експлуатації автомобілів з альтернативними джерелами палива, а також розвитку інфраструктури для їх експлуатації.
І найголовніше – ми маємо врахувати досвід, отриманий при вирішенні проблеми автівок на іноземних номерах. Після обговорення і прийняття, новий закон має виконуватись і бути єдиним для всіх.