Переваги та недоліки ЕКП

13 Вересня 2018

Шмиголь Ольга,
журналістка ГО ІПР

Електронний кабінет платника податків – це сервіс за допомогою якого можна надсилати до органів ДФС електронні документи, податкову звітність, отримувати дані реєстру платників акцизного податку з реалізації пального та надсилати інші запити для отримання необхідної інформації.

Даний сервіс дає змогу платникам податків реєструвати податкові накладні/розрахунки коригувань в ЄРПН. Крім того, в електронному кабінеті платника є можливість отримати довідку про відсутність заборгованості, яка необхідна підприємствам для участі в тендерах. Тобто даний сервіс надає змогу платникам отримувати послуги, які надає ДФС в режимі он-лайн. Електронний кабінет складається з відкритої (загальнодоступної) частини та приватної частини (особистий кабінет). Вхід до особистого кабінету Електронного кабінету платника податків (Далі – ЕКП) здійснюється за допомогою електронно-цифрового підпису, отриманого у будь-якому акредитованому центрі сертифікації ключів.

Здавалося б, що Електронний кабінет має значною мірою полегшити роботу платникам податків, але серед представників бізнесу досі неоднозначне ставлення до нього. Тому ГО «Інститут податкових реформ» вирішила поспілкуватися з експертами та підприємцями, щоб розібратися в причинах непопулярності даного сервісу.

«Електронний кабінет платника дає змогу отримати вичерпну інформацію по підприємству, відкритим реєстрам, подати заяви, запити і т.д. та отримати інформацію від ДФС; Крім того, це ще й систематичний контроль за розрахунками з бюджетом по нарахуванні та сплаті податків; перевірка прийняття/ не прийняття звітності; економія робочого часу; заощадження коштів на придбання бланків звітних документів; конфіденційність та оперативність оброблення інформації. Впровадження електронної податкової звітності спрощує роботу бухгалтерської служби, керівників підприємства та податкової служби. Та при такій кількості плюсів, є свої недоліки – потреба додаткових коштів у процес автоматизації електронної звітності; часті «зависання», технічні роботи/проблеми на сайті; необхідність платного придбання програмного забезпечення для відправлення електронної податкової звітності (МЕДОК, СОТА і т.д.), якщо платник не вводить звітність напряму на сайті «Електронного кабінету платника»; необхідність купувати за власні кошти електронні ключі в АЦСК для подання електронної податкової звітності»,Наталія Кикоть, Головний бухгалтер Центру практичної інформатики НАН України.

Щоб допомогти підприємцям розібратися з особливостями роботи в ЕКП, ДФС розробила ряд відеоінструкцій, які можна переглянути на офіційному сайті ДФС. Фахівці ГУ ДФС наголошують, що ЕКП – це одна з найкращих розробок, яка полегшує співпрацю ДФС та платників. Але, не зважаючи на це, невдоволень роботою даного сервісу досі є чимало.

«За останній місяць ми з командою провели 6 семінарів для 112 підприємців Київської області. У ході розмови з’ясувалося, що зі 112  присутніх лише 3% у своїй роботі використовують електронний кабінет платника податків, адже існує ряд нюансів, які роблять ЕКП незручним для користування», – Олена Хотенко, Голова Ради ТВ ВГО АППУ у Київській обл.     

У рамках проекту Міністерства фінансів «Податки Просто» заплановано вдосконалення «Електронного кабінету» платника податків, а саме збільшення кількості адмінпослуг в режимі он-лайн.

Нещодавно в електронному кабінеті платника податків з’явилася нова функція – автозаповнення рядків податкової декларації з ПДВ та додатку 1 «Розрахунок коригування сум податку на додану вартість (Д1)», додатку 5 «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)», додатку 6 «Довідка (Д6) подається платниками, які заповнюють рядок 5 декларації, та підприємствами (організаціями) інвалідів» на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних. Наразі сервіс працює у тестовому режимі.

«Багато в чому ЕКП є зручним, адже є можливість відслідковувати свою звітність, грошові перекази з податків, перевірити реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригувань, робити запити для отримання інформації. Але програма дуже недосконала, часто годинами не завантажується. 20-го числа чи в останні дні реєстрації податкових накладних може взагалі не працювати. Можна пересилати документи просто скануючи їх, ми надсилаємо, а податкова їх просто не бачить. Тому все одно доводиться приносити все на паперах. Це суттєвий недолік, який не спонукає платників до використання в роботі даного сервісу. Сама ідея запровадження ЕКП чудова, але реалізацію, на жаль, аж ніяк не можна назвати вдалою. Сервіс необхідно доопрацювати, зробити його більш доступнішим та зручним для користування» Інна Яремчук, приватний підприємець.

Поспілкувавшись з експертами та підприємцями, ми дійшли висновку, що даний сервіс має на меті зекономити час та полегшити співпрацю платників податків і фіскальної служби, але на даному етапі існує ряд недоліків, які перешкоджають якісній роботі ЕКП. Саме тому сервіс потребує додаткового доопрацювання.

свіжі новини