парикеш

Законодавчі ініціативи щодо застосування принципу субсидіарності не витримують жодної критики

24 Грудень 2015

Олексій Кононов,
Експерт ІПР

27 листопада у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект №3544 «Про спеціальні режими інвестиційної та інноваційної діяльності із застосуванням принципу субсидіарності в Україні». Безперечно, не можна критикувати сам намір щодо залучення грошей в національну економіку, але ж при цьому багато чого в законопроекті 3544 та в пов’язаних із ним законопроектах 3545 та 3546 (щодо внесення змін до Податкового та Митного кодексів) не витримує критики.

По-перше, запропонована проектом система оцінки, реєстрації інвестиційних проектів, контролю за їх здійсненням тощо є дуже складною та забюрократизованою, що створює умови для зловживань з боку відповідальних посадових осіб.

По-друге, пільги, запропоновані інвесторам згідно із законопроектом, можуть будь-якої миті бути скасовані Верховною Радою України, адже законодавець не може обмежити себе в можливості приймати закони. В минулому Україна не раз порушувала гарантії, надані іноземним інвесторам. Варто пригадати звільнення іноземних інвесторів від податку на прибуток підприємств до 1999 р., яке було скасовано парламентом у 1997 р., а також прийняття у 2000 р. Закону України «Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб’єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження», яким було скасовано всі наявні пільги з оподаткування іноземних інвестицій. Після прийняття Податкового кодексу України в 2010 р. не є поодинокими випадки різкої зміни встановленого кодексом режиму оподаткування.

По-третє, запропоноване законопроектом звільнення від сплати ввізного мита при ввезенні нового обладнання, устаткування та комплектуючих виробів для реалізації інвестиційного та/або інноваційного проекту суперечить зобов’язанням держави за Угодою про асоціацію з ЄС. Відповідно до ст. 84 Угоди, Україна має привести своє митне законодавство у відповідність до норм та стандартів ЄС, зокрема, беручи до уваги Регламент Ради ЄС 1186/2009 що встановлює систему Співтовариства для звільнення від сплати мит. Зазначений Регламент не передбачає можливості звільнення від ввізного мита нового обладнання та устаткування, незалежно від мети його ввезення.

У цьому випадку «гарні наміри» законодавця просто не узгоджуються із міжнародними зобов’язаннями нашої держави. Чому так сталося, що ці зобов’язання не лишають шляхів для залучення на пільгових умовах інвестицій в натурі (у вигляді обладнання тощо), яких так потребує вітчизняна економіка, мабуть, має бути питанням до тих, хто вів переговори з ЄС від імені України. Але ж маємо те, що маємо.

Отже, якщо метою законопроекту є заохочення інвестицій (насамперед іноземних) та розвиток пріоритетних галузей економіки та окремих регіонів держави з вирішенням нагальних соціальних проблем, законодавець має потурбуватися про відсутність відвертих порушень міжнародних зобов’язань, а також про те, щоб новоприйнятий закон не став черговою декларацією, яку можна скасувати будь-якої миті.

Автор: admin

Напишіть відгук

Свіжі статті

Як змінилися функції органів ДФС та якою є її структура на сьогодні?

12 Жовтень 2017

Олена Хотенко Голова Ради ГО "Інститут податкових реформ" (За матеріалами  журналу «АгроПРО» № 19/ жовтень 2017)

tablitsya 1_500x413

Зважаючи на останні зміни структури органів ДФС і перерозподілом їхніх функцій платникам податків незрозуміло, до кого і в яких випадках потрібно звертатися. Тож розглянемо ці питання детальніше. Такою є структура ДФС на сьогодні Функції, які сьогодні виконує ДПІ: сервісного обслуговування платників податків; формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, Єдиного банку даних […]

Якою буде митна служба України?

5 Вересень 2017

Олена Хотенко

21362707_1498170276943960_1050785985_n

За роки незалежності митна система зазнала чималих змін. Найсуттєвішим можна назвати створення у грудні 2012 року Міністерства доходів і зборів України. Міндоходів було створено задля збільшення надходжень до бюджету, вдосконалення сервісів для платників податків, дерегуляції та спрощення митних процедур для суб’єктів ЗЕД. Мало відбутися об’єднання функцій ДФС та митної служби для уникнення їх дублювання: структурне, […]

Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересень 2017

Галина Омельченко

284_1

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці. За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через […]