Законних підстав для сплати транспортного податку у 2015 році немає

17 Лютого 2016

Ельвіра Ткачова,
експерт ІПР

12 січня 2016 року по справі №  826/18339/15   колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду прийшла до висновку про неправомірність винесення податковим органом податкового повідомлення-рішення про сплату транспортного податку за 2015 рік і вважає за необхідне його скасувати.

Багато власників легкових автомобілів, які експлуатувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см. були обурені транспортним податком, який їм нарахували податкові органи за 2015 рік на підставі змін внесених до ст. 267 Податкового кодексу (далі – ПК) Законом № 71-VIII від 28.12.14 р. Результатом такого обурення стали позови до адміністративних судів про скасування повідомлень-рішень про сплату цього податку. Судові спори тривали протягом усього 2015 року і вирішувалися як на користь власників легкових автомобілів, так і на користь фіскальних органів. Рішення судів першої інстанції сторони (і фізичні особи, і податкові органи) оскаржували в апеляційних судах.

І ось «перша ластівка» – Київський Апеляційний адміністративний суд визнав, що підстав для нарахування транспортного податку у 2015 році немає.

Які ж доводи наводить колегія суддів?

По-перше, нарахування транспортного податку порушує принцип стабільності, передбачений ст. 4 ПК, згідно з яким зміни в оподаткуванні повинні прийматися не пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року, в якому вони діятимуть. А, як вже зазначалося, Закон № 71, яким було запроваджено цей податок набув чинності 01.01.15 р., тобто ні про які шість місяців не йдеться.

Другий довід ґрунтується на тому, що відповідно до пп. 10.1.1 ПК транспортний податок відноситься до місцевих податків. Отже, його встановлення є компетенцією відповідних сільських, селищних, міських рад. А згідно зі ст.12 ПК рішення про встановлення місцевого податку (зокрема, транспортного податку) має бути прийняте та офіційно оприлюднене органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується його застосовування. Зауважу, що у такому рішенні мають бути визначені платники податку, об’єкт оподаткування, розмір ставки, податковий період, порядок звітування тощо. Зрозуміло, що органи місцевого самоврядування не мали змоги прийняти відповідні рішення відносно транспортного податку, адже ПК він запроваджений лише з 01.01.15 р.

Таким чином, підстав для сплати транспортного податку у 2015 році згідно діючого в Україні законодавства немає. Власники легкових автомобілів мають сплачувати цей податок лише починаючи з 2016 року, і то за умови, що відповідне рішення місцевого органу самоврядування щодо його запровадження було оприлюднене до 15.07.15 р.

Безумовно зазначене рішення Київського апеляційного адміністративного суду може бути оскаржене податковим органом у Вищому адміністративному суді та у Верховному суді України. Проте, доводи викладені колегією суддів по справі № 826/18339/15 аргументовані та законодавчо зважені, а тому вважаємо, що суди вищої інстанції зроблять такі ж висновки і доведуть, що Україна правова держава і її громадяни знаходяться під захистом Закону.

Автор: admin

Залишити відповідь

Свіжі статті

МОЖЛИВІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ЄС ДО УКРАЇНИ КОНТРЗАХОДІВ У ЗВ’ЯЗКУ З НЕДОТРИМАННЯМ ВИМОГ НАЛЕЖНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ОПОДАТКУВАННЯ

6 Червня 2018

Україна в зоні ризику У листопаді 2016 р. Україна зобов’язалась імплементувати мінімальні стандарти кампанії анти-БЕПС, які включають в себе заходи щодо: незастосування недобросовісних практик податкової конкуренції (harmful tax practices) (Напрям 5); запобігання наданню договірних переваг за неналежних обставин (Напрям 6); вдосконалення документації з трансфертного ціноутворення та запровадження звітів у розрізі країн (country–by–country reporting) (Напрям 13); підвищення […]

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

5 Травня 2018

Створення сприятливого середовища для ведення бізнесу та розвитку МСП є одним із середньострокових напрямів реформування, зазначених у Стратегії сталого розвитку «Україна–2020». Державна фінансова підтримка МСП надається за рахунок державного та місцевих бюджетів. Основним нормативно-правовим документом у даному напрямі є ЗУ «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва» від 22.03.2012 р. № 4618-VI. Частиною […]

Позиція України в сучасному світі податків

2 Березня 2018

Проведення 7 червня 2017 р. церемонії підписання Багатосторонньої конвенції з імплементації заходів, пов’язаних з податковими угодами, для запобігання розмиванню бази оподаткування та переміщення прибутків (далі — Багатостороння конвенція) стало знаковою подією. Як зазначає професор Рейвен Аві-Йона (Reuven Avi-Yonah) та професор Хайян Ксю (Haiyan Xu), «Багатосторонню конвенцію, яка включає 39-ть статей, можна уявити у вигляді дракона, в якого преамбула є […]