1455538907_0_k__422581280

Законних підстав для сплати транспортного податку у 2015 році немає

17 Лютий 2016

Ельвіра Ткачова,
експерт ІПР

12 січня 2016 року по справі №  826/18339/15   колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду прийшла до висновку про неправомірність винесення податковим органом податкового повідомлення-рішення про сплату транспортного податку за 2015 рік і вважає за необхідне його скасувати.

Багато власників легкових автомобілів, які експлуатувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см. були обурені транспортним податком, який їм нарахували податкові органи за 2015 рік на підставі змін внесених до ст. 267 Податкового кодексу (далі – ПК) Законом № 71-VIII від 28.12.14 р. Результатом такого обурення стали позови до адміністративних судів про скасування повідомлень-рішень про сплату цього податку. Судові спори тривали протягом усього 2015 року і вирішувалися як на користь власників легкових автомобілів, так і на користь фіскальних органів. Рішення судів першої інстанції сторони (і фізичні особи, і податкові органи) оскаржували в апеляційних судах.

І ось «перша ластівка» – Київський Апеляційний адміністративний суд визнав, що підстав для нарахування транспортного податку у 2015 році немає.

Які ж доводи наводить колегія суддів?

По-перше, нарахування транспортного податку порушує принцип стабільності, передбачений ст. 4 ПК, згідно з яким зміни в оподаткуванні повинні прийматися не пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року, в якому вони діятимуть. А, як вже зазначалося, Закон № 71, яким було запроваджено цей податок набув чинності 01.01.15 р., тобто ні про які шість місяців не йдеться.

Другий довід ґрунтується на тому, що відповідно до пп. 10.1.1 ПК транспортний податок відноситься до місцевих податків. Отже, його встановлення є компетенцією відповідних сільських, селищних, міських рад. А згідно зі ст.12 ПК рішення про встановлення місцевого податку (зокрема, транспортного податку) має бути прийняте та офіційно оприлюднене органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується його застосовування. Зауважу, що у такому рішенні мають бути визначені платники податку, об’єкт оподаткування, розмір ставки, податковий період, порядок звітування тощо. Зрозуміло, що органи місцевого самоврядування не мали змоги прийняти відповідні рішення відносно транспортного податку, адже ПК він запроваджений лише з 01.01.15 р.

Таким чином, підстав для сплати транспортного податку у 2015 році згідно діючого в Україні законодавства немає. Власники легкових автомобілів мають сплачувати цей податок лише починаючи з 2016 року, і то за умови, що відповідне рішення місцевого органу самоврядування щодо його запровадження було оприлюднене до 15.07.15 р.

Безумовно зазначене рішення Київського апеляційного адміністративного суду може бути оскаржене податковим органом у Вищому адміністративному суді та у Верховному суді України. Проте, доводи викладені колегією суддів по справі № 826/18339/15 аргументовані та законодавчо зважені, а тому вважаємо, що суди вищої інстанції зроблять такі ж висновки і доведуть, що Україна правова держава і її громадяни знаходяться під захистом Закону.

Автор: admin

Напишіть відгук

Свіжі статті

Як змінилися функції органів ДФС та якою є її структура на сьогодні?

12 Жовтень 2017

Олена Хотенко Голова Ради ГО "Інститут податкових реформ" (За матеріалами  журналу «АгроПРО» № 19/ жовтень 2017)

tablitsya 1_500x413

Зважаючи на останні зміни структури органів ДФС і перерозподілом їхніх функцій платникам податків незрозуміло, до кого і в яких випадках потрібно звертатися. Тож розглянемо ці питання детальніше. Такою є структура ДФС на сьогодні Функції, які сьогодні виконує ДПІ: сервісного обслуговування платників податків; формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, Єдиного банку даних […]

Якою буде митна служба України?

5 Вересень 2017

Олена Хотенко

21362707_1498170276943960_1050785985_n

За роки незалежності митна система зазнала чималих змін. Найсуттєвішим можна назвати створення у грудні 2012 року Міністерства доходів і зборів України. Міндоходів було створено задля збільшення надходжень до бюджету, вдосконалення сервісів для платників податків, дерегуляції та спрощення митних процедур для суб’єктів ЗЕД. Мало відбутися об’єднання функцій ДФС та митної служби для уникнення їх дублювання: структурне, […]

Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересень 2017

Галина Омельченко

284_1

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці. За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через […]