Ефективне управління митницею чи чергове розбазарювання бюджетних коштів?

5 Лютого 2016

Олексій Кононов,
експерт ІПР

Протягом останніх місяців в українських ЗМІ часто можна побачити повідомлення щодо рішення уряду передати західноукраїнські митниці в управління іноземній компанії. Таке рішення, на думку урядовців, допоможе подолати корупцію серед митників та наблизити їхню роботу до прозорих та ефективних європейських стандартів. Та чи насправді це допоможе в лікуванні корупційного синдрому, який так розповсюджений на українській митниці?

Шукаючи відповідь на це доволі риторичне запитання, треба мати на увазі дві речі. По-перше, відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе зобов’язання реформувати митне законодавство відповідно до стандартів, наведених у європейських регламентах. Але станом на кінець січня 2016 р. у Верховній Раді не зареєстровано жодного законопроекту, яким би вносилися системні зміни до митного законодавства України відповідно до норм права ЄС. Декларуючи намір передати управління митницями іноземцям, уряд не пояснив, чи під час передання західноукраїнських митниць до іноземного управління планується одночасно вносити зміни до законодавства та навчання митників новим правилам роботи, і якщо річ йде по нові правила роботи, то які саме. Якщо такого наміру немає, то навчання за новими правилами роботи навряд чи буде ефективним, адже митникам доведеться працювати за старим законодавством, а от бюджетні кошти будуть витрачені. І ніякі іноземні компанії, проекти технічної допомоги та офіційні заяви не допоможуть вирішити проблему.

По-друге, не зрозуміло, що саме будуть робити іноземні підрядники, чи то вони матимуть право наймати новий склад митників, а якщо так, то дуже гострим є питання оплати праці останніх, адже її рівень має бути сумірним рівню відповідальності, і як матиме змінюватися оплата праці митників. Не є таємницею, що рівень оплати праці українських держслужбовців та працівників правоохоронних органів є найнижчим в Східній Європі, і митники не є виключенням. Українські та іноземні експерти, громадські організації, численні бізнес-об’єднання, іноземні організації наголошують на необхідності суттєвого підвищення рівня матеріальної винагороди держслужбовців, але в українських можновладців на це є універсальна відповідь: «Грошей нема».

Вдалим прикладом щодо відсутності бюджетних грошей на зарплатню є Національна поліція, адже, проводячи реформу, її автори наголошували, що мінімальна зарплатня рядового поліцейського складатиме щонайменше 8тис. грн. А от український уряд, вносячи зміни до постанови КМУ від 9 березня 2006 р. № 268 про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, обмежився набагато скромнішими сумами посадових окладів простих поліцейських, які ледь перевищують 2 тис. грн. Про підвищення окладів працівників митних органів не йдеться в жодних з урядових заяв, отже, слід очікувати, що введення іноземного управління на митних постах жодним чином не вплине на рівень їхньої оплати праці.

Отже, в уряду є бюджетні кошти для залучення іноземних компаній, працівники яких навряд чи погодяться працювати за 2-3тис. грн. на місяць, а от з грошима для митників щось незрозуміло, і роз’яснити як воно буде не спромігся жоден з урядовців, які наполягають на необхідності залучення іноземного досвіду. Такий рецепт боротьби із корупцією на митних форпостах держави є доволі сумнівним, якщо не сказати більше – декларативним. А якщо так, то реформа залишиться черговим розбазарюванням бюджетних

Автор: admin

Залишити відповідь

Свіжі статті

МОЖЛИВІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ЄС ДО УКРАЇНИ КОНТРЗАХОДІВ У ЗВ’ЯЗКУ З НЕДОТРИМАННЯМ ВИМОГ НАЛЕЖНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ОПОДАТКУВАННЯ

6 Червня 2018

Україна в зоні ризику У листопаді 2016 р. Україна зобов’язалась імплементувати мінімальні стандарти кампанії анти-БЕПС, які включають в себе заходи щодо: незастосування недобросовісних практик податкової конкуренції (harmful tax practices) (Напрям 5); запобігання наданню договірних переваг за неналежних обставин (Напрям 6); вдосконалення документації з трансфертного ціноутворення та запровадження звітів у розрізі країн (country–by–country reporting) (Напрям 13); підвищення […]

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

5 Травня 2018

Створення сприятливого середовища для ведення бізнесу та розвитку МСП є одним із середньострокових напрямів реформування, зазначених у Стратегії сталого розвитку «Україна–2020». Державна фінансова підтримка МСП надається за рахунок державного та місцевих бюджетів. Основним нормативно-правовим документом у даному напрямі є ЗУ «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва» від 22.03.2012 р. № 4618-VI. Частиною […]

Позиція України в сучасному світі податків

2 Березня 2018

Проведення 7 червня 2017 р. церемонії підписання Багатосторонньої конвенції з імплементації заходів, пов’язаних з податковими угодами, для запобігання розмиванню бази оподаткування та переміщення прибутків (далі — Багатостороння конвенція) стало знаковою подією. Як зазначає професор Рейвен Аві-Йона (Reuven Avi-Yonah) та професор Хайян Ксю (Haiyan Xu), «Багатосторонню конвенцію, яка включає 39-ть статей, можна уявити у вигляді дракона, в якого преамбула є […]