OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Бажаєте отримати невідшкодований ПДВ – оберіть правильний спосіб захисту свого права

28 Лютий 2016

Яна Матієва,
експерт ІПР

Верховний Суд України виключив можливість стягнення з бюджету простроченої заборгованості по невідшкодованим сумам ПДВ, а також повернення помилково та/або надмірно сплачених митних платежів за судовим рішенням. Для захисту своїх прав у такій ситуації платникам податків у судовому позові слід вимагати від органів ДФС надання органам казначейства висновку про повернення сум невідшкодованого ПДВ.

Як свідчить практика, спори між фіскальними органами та платниками податків здебільшого вирішуються в суді. Такий порядок не завжди є оптимальним з точки зору часу та інших показників ефективності діяльності, але іноді, для платника податків – це єдиний спосіб  захистити або поновити свої права.

Незважаючи на політичну ситуацію в країні та на інші чинники, судова практика змінюється. Проте, позитивне вирішення спору залежить від правильно обраного способу захисту своїх прав платником податків.

16 вересня 2015 року Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України при розгляді справи № 2а/0570/17001/2012 на підставі ст. 43 Податкового кодексу дійшла висновку, що повернення помилково та/або надмірно сплачених платежів із бюджету України є винятковими повноваженнями контролюючих органів та органів державного казначейства. Отже, суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання  про стягнення таких платежів.

Зробивши такий висновок Верховний Суд України виключив можливість стягнути з бюджету прострочену заборгованість з невідшкодованого ПДВ за судовим рішенням. Проте, це не означає, що у платників ПДВ не залишилось інструменту для вирішення цієї проблеми у судовому порядку.

Нагадаємо, що алгоритм дій державних органів щодо відшкодування з Державного бюджету України (бюджетного відшкодування) ПДВ врегульовано у ст. 200 Податкового кодексу (далі – ПК). Згідно з цією статтею платник податку для отримання бюджетного відшкодування має подати відповідному органу  державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми  бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (п. 200.7 ст. 200 ПК).

Податковий орган зобов’язаний здійснити перевірку достовірності  суми ПДВ, заявленої до відшкодування і у п’ятиденний строк після її закінчення подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету (п. 200.12 ПК).  Якщо за результатами перевірки виник спір між податковим органом і платником податків (адміністративне або судове оскарження), то такий висновок  має бути наданий органам казначейства протягом п’яти робочих днів після закінчення процедури оскарження. В свою чергу органи казначейства протягом п’яти операційних днів зобов’язані перерахувати суми ПДВ, що підлягають відшкодуванню на  поточний рахунок платника ПДВ.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що бюджетне відшкодування ПДВ має здійснюватися органом державного казначейства з дотриманням процедури та на умовах, встановлених ст.200 ПК України. Тобто головною тезою вказаного рішення Верховного Суду України є те, що порядок бюджетного відшкодування ПДВ безпосередньо не передбачає судове стягнення з бюджету сум податку.

Таким чином, платникам податків, які бажають отримати відшкодування ПДВ з бюджету необхідно подати позов, у якому зобов’язати податковий орган (відповідача) виконати покладений на нього Податковим кодексом та підзаконними актами обов’язок надати органу казначейства висновок щодо суми, яка підлягає відшкодуванню з бюджету.

Автор: admin

Напишіть відгук

Свіжі статті

Якою буде митна служба України?

5 Вересень 2017

Олена Хотенко

21362707_1498170276943960_1050785985_n

За роки незалежності митна система зазнала чималих змін. Найсуттєвішим можна назвати створення у грудні 2012 року Міністерства доходів і зборів України. Міндоходів було створено задля збільшення надходжень до бюджету, вдосконалення сервісів для платників податків, дерегуляції та спрощення митних процедур для суб’єктів ЗЕД. Мало відбутися об’єднання функцій ДФС та митної служби для уникнення їх дублювання: структурне, […]

Справи митні: удосконалення роботи «єдиного вікна»

4 Вересень 2017

Галина Омельченко

284_1

Про  зміни, якими відзначили річницю від початку впровадження «єдиного вікна» на митниці. За іронією долі 1 серпня поточного року у Верховній Раді відбулася реєстрація законопроекту 7010 “Про внесення змін до Митного кодексу України (далі –  МКУ) та деяких інших законів України щодо запровадження механізму “єдиного вікна” та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через […]

Податкову накладну заблоковано

4 Серпень 2017

Олена Хотенко

82

Станом на 2 серпня було зареєстровано майже 20,4 млн. податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ майже 107,7 млрд. гривень. В той час, коли за період з 1 липня по 1 серпня було зупинено реєстрацію 162,2 тис. податкових накладних на загальну суму 2,5 млрд. грн.  Міністерство фінансів звітує про значні грошові надходження. Але варто розуміти – […]